De 5 LOB competenties

Kwaliteitenreflectie: Het nadenken over wat de student (niet) kan en hoe hij of zij dit kan gebruiken in hun loopbaan. De leerling reflecteert het op eigen eigenschappen, competenties en vaardigheden. Feedback over hun eigen kwaliteiten kunnen ze dan vragen aan anderen.

Ik ben erg gegroeid in mijn zelfverzekerdheid. Ik krijg van stage hier ook veel complimenten over. Ik heb van stage het compliment gekregen dat ik heel natuurlijk voor de klas sta. Ik hoef bijvoorbeeld niet te schreeuwen om aandacht.

Motievenreflectie: Het nadenken over wensen en waarden die van belang zijn voor de eigen loopbaan. Het gaat om bewustwording van wat de leerling eigenlijk belangrijk vindt in zijn of haar eigen leven, wat de leerling voldoening geeft en wat hij of zij nodig heeft om prettig te kunnen werken.

Wat ik de afgelopen twee jaar merkte is dat ik meer rust krijg als ik alles op een rijtje heb en precies weet wat ik moet doen. Ik ben het eerste jaar begonnen met een fysieke agenda om alle opdrachten en afspraken op te schrijven. Als ik dan iets had gedaan, dan kon ik het doorstrepen. Nu heb ik een planner in de vorm van een whiteboard. Hierin maak ik een planning wat ik per dag ga doen en streep ik het weg als ik het heb gedaan. Ik merk nu dat dit het beste voor mij werkt.

Werkexploratie: Het onderzoeken van eisen en waarden in werk en de mogelijkheden om te veranderen van werk. De student gaat op zoek naar werk waarin persoonlijke waarden overeenkomen met de normen en waarden die in dat werk gelden en waarin eigen kwaliteiten aansluiten bij de ontwikkelingen die in dat beroep voorkomen.

Ik heb de afgelopen twee jaar veel gekeken hoe mijn stagebegeleiders les geven en hoe ze verschillende dingen oppakken. Ik wil dit in het derde jaar gaan gebruiken in mijn eigen lessen. Ook de theorie van school gebruik ik in de praktijk.

Loopbaansturing: Het plannen, beïnvloeden en bespreken van de manier hoe de student zelf leert en werkt gericht op loopbaanontwikkeling.

Ik ben erg gemotiveerd voor school. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren en te begrijpen hoe dingen in elkaar zitten. Op stage neem ik het initiatief om langzaam voor de klas te staan. Ik ben begonnen met groepjes helpen en heb vanuit daar steeds grotere groepen gedaan of samen met iemand anders voor de klas gestaan.

Netwerken: Contacten opbouwen en onderhouden op de arbeidsmarkt gericht op de loopbaanontwikkeling. Het is handig om netwerkcontacten te gebruiken om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, werkmogelijkheden en om feedback te krijgen op de leerling zijn of haar eigen functioneren.

Ik was in het eerste jaar heel terughoudend en maakte niet veel contact met andere klasgenoten. In het tweede jaar ben ik dit meer gaan doen en merk dat ik ook meer mezelf kan zijn.

Ook met stage maak ik ook meer contacten dan in het eerste jaar. Ik onderhoud mijn contacten professioneel. 

(5 Loopbaancompetenties - Loopbaangroep, 2021)

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin